Μύθος το ρητό “κρύα χέρια, ζεστή καρδιά”

Το παλιό ρητό “κρύα χέρια, ζεστή καρδιά” φαίνεται πως είναι μύθος τελικά, καθώς μια νέα επιστημονική έρευνα διαπίστωσε ότι τα ζεστά χέρια κάποιου συνδέονται άμεσα με το πόσο ανοιχτός και γενναιόδωρος νιώθει προς τους άλλους ανθρώπους, ακόμα και τους ξένους. Με άλλα λόγια, η κρίση μας για το χαρακτήρα ενός ανθρώπου και η δική μας συμπεριφορά μπορεί να επηρεαστεί από ένα πράγμα τόσο απλό όσο η ζεστασιά των χεριών μας. Η πειραματική απόδειξη της σχέσης ανάμεσα στη φυσική και τη συναισθηματική ζεστασιά ήταν απλή: οι εθελοντές της έρευνας, που κρατούσαν ένα ζεστό φλιτζάνι καφέ στα χέρια τους, το οποίο τους είχαν δώσει οι ερευνητές (χωρίς να τους πουν το λόγο), συστηματικά επιδείκνυαν θερμότερα συναισθήματα προς τους άλλους ανθρώπους σε σχέση με όσους κρατούσαν ένα κρύο καφέ.

Η έρευνα, υπό τον καθηγητή Ψυχολογίας, Τζον Μπαργκ, του αμερικανικού πανεπιστημίου Γέηλ, δημοσιεύεται στο περιοδικό “Science”. Οι επιστήμονες δοκίμασαν και άλλα θερμά ή ψυχρά αντικείμενα (π.χ. σνακ) και κατέληξαν στο ίδιο συμπέρασμα: η θερμοκρασία ενός αντικειμένου που κρατάμε, επηρεάζει καθοριστικά τι νιώθουμε για τον άλλο!

Η αίσθηση ενός ζεστού αντικειμένου μας κάνει πιο θετικούς, ενώ ενός κρύου πιο αρνητικούς και κλειστούς. Οι επιστήμονες πιστεύουν ότι αυτό οφείλεται στη βρεφική ηλικία, όταν η φυσική και η συναισθηματική ζεστασιά που ένιωθε ένα παιδί από τη μητέρα του, αλληλοσυμπληρώνονταν.

Η φυσική ζεστασιά μας οδηγεί υποσυνείδητα να βλέπουμε και τους άλλους ως πιο ζεστούς ανθρώπους, ενώ παράλληλα κάνει εμάς τους ίδιους πιο ζεστούς, γενναιόδωρους και με εμπιστοσύνη προς τους τρίτους. Σε ένα δεύτερο σκέλος της έρευνας, αποδείχτηκε ότι οι άνθρωποι είναι πιθανότερο να δώσουν ένα δώρο σε κάποιον, αν την ώρα εκείνη κρατούν κάτι θερμό, και να πάρουν κάτι από κάποιον, αν κρατούν κάτι κρύο.

Ο Λόρενς Γουίλιαμς του πανεπιστημίου του Κολοράντο, που συμμετείχε στην έρευνα, δήλωσε ότι τα ευρήματά της θα μπορούσαν, μεταξύ άλλων, να χρησιμοποιηθούν από εταιρίες για να βρουν νέους τρόπους προώθησης των προϊόντων τους σε απρόθυμους καταναλωτές. Αν, για παράδειγμα, μια καμπάνια προώθησης γίνεται στην ύπαιθρο μια κρύα μέρα, η προσφορά ενός ζεστού ποτού ή φαγητού θα είχε θετική επίδραση στους καταναλωτές.

Η νέα έρευνα έρχεται να συμπληρώσει παλαιότερες έρευνες των ίδιων ψυχολόγων, που είχαν διαπιστώσει ότι η φυσική απόσταση ανάμεσα στα άτομα επηρεάζει τις κρίσεις του ενός για το άλλο. Με άλλα λόγια, όταν κάποιος λέει ότι αισθάνεται μακριά από κάποιον άλλο, πρόκειται για κάτι περισσότερο από μια λεκτική μεταφορά και υποδηλώνει την πραγματική έλλειψη φυσικής -και όχι μόνο συναισθηματικής- ζεστασιάς.

Η επίδραση της θερμοκρασίας στο χαρακτήρα έχει διαπιστωθεί επίσης από πρόσφατες μελέτες νευρο-απεικόνισης του εγκεφάλου.

[via]

Κοινοποιήστε στο Facebook