Παχυσαρκία-Αϋπνία: Δύο έννοιες που συνδέονται μεταξύ τους

Τα τελευταία χρόνια η αϋπνία και η παχυσαρκία συνεχώς αυξάνουν τα κρούσματα τους στις ανεπτυγμένες χώρες και αυτό συμβαίνει λόγω του σύγχρονου τρόπου ζωής, ο οποίος είναι πολύ γρήγορος και αγχωτικός. Οι δύο αυτές έννοιες πέρα από το ότι είναι πολύ συχνές, είναι και απόλυτα συνδεδεμένες μεταξύ τους, αφού η έλλειψη ύπνου προκαλεί ανάγκη για υπερκατανάλωση φαγητού.

Σύμφωνα και με δηλώσεις της πνευμονολόγου και διευθύντριας της Μονάδας Μελέτης Ύπνου του Σισμανόγλειου Νοσοκομείου, Αναστασίας Αμφιλοχίου στα ΝΕΑ του Σαββατοκύριακου η ψυχική και η καλή σωματική υγεία σχετίζεται με τον ύπνο και η έλλειψη του τις επιβαρύνει. Με αυτή την άποψη συμφωνούν βέβαια και όλοι οι ειδικοί.

Επίσης, η ίδια δηλώνει πως: “Η έλλειψη ύπνου αυξάνει την γκρελίνη -ορμόνη που αυξάνει την όρεξη- και μειώνει τη λεπτίνη, που είναι ανορεξιογόνος, με αποτέλεσμα ο οργανισμός να ζητάει περισσότερες αμυλούχες τροφές και εμείς να καταλήγουμε χαράματα στην πόρτα του ψυγείου ή στα φαστφουντάδικα μετά το ξενύχτι.” Με άλλα λόγια μία από τις άμεσες συνέπειες της αϋπνίας είναι η κατανάλωση περισσότερης ποσότητας φαγητού και μάλιστα κακής ποιότητας. Επιπλέον, λέει πως: “Υπάρχουν βέβαια και οι «short sleepers», εκείνοι δηλαδή που αναζωογονούνται με λιγότερο από 7 ώρες ύπνο την ημέρα και δεν εμφανίζουν κανένα πρόβλημα. Είναι όμως ελάχιστοι. Οι περισσότεροι έχουμε ανάγκη από 7 έως 9 ώρες ύπνου, ενώ σημαντικός παράγοντας για την καλή υγεία είναι ο μεσημεριανός ύπνος που δυστυχώς τείνει να καταργηθεί.”

Όσον αφορά την αϋπνία άξιο αναφοράς είναι το ότι τα κρούσματα της ολοένα και αυξάνονται με διαφορετικές βέβαια εντάσεις από άτομο σε άτομο, ξεκινώντας απλά από τη μερική στέρηση και φτάνοντας μέχρι τη χρόνια αϋπνία.

Σύμφωνα με τον καθηγητή Ψυχιατρικής Κωνσταντίνο Σολδάτο: “Ο ύπνος με την ψυχική μας υγεία έχουν σχέση κότας-αυγού, το ένα δηλαδή γεννάει το άλλο και το ανάποδο. Η κατάθλιψη γεννάει την αϋπνία, αλλά ταυτόχρονα εξετάζεται η αϋπνία ως πρόδρομο σύμπτωμα της κατάθλιψης. Είναι γεγονός ότι το 80% των ανθρώπων που πάσχουν από κατάθλιψη έχουν κακή ποιότητα ύπνου, όμως αϋπνία μπορεί να εμφανιστεί και σε κάποιον μη πάσχοντα από κάποιο συμβάν ή μία δύσκολη κατάσταση. Αν η αϋπνία εμφανίζεται τουλάχιστον τρεις φορές την εβδομάδα για διάστημα μεγαλύτερο του ενός μηνός, μιλάμε για χρόνια αϋπνία. Τα άτομα με χρόνια αϋπνία έχει παρατηρηθεί ότι διατρέχουν 40 φορές μεγαλύτερο κίνδυνο να εμφανίσουν κατάθλιψη από τους υπόλοιπους που κοιμούνται κανονικά. Η έλλειψη ύπνου μπορεί ακόμη και να σκοτώσει. Πειραματόζωα που κρατήθηκαν άυπνα για μερικά 24ωρα κατέληξαν είτε από αιμορραγία του πεπτικού συστήματος είτε από εγκεφαλικό.”

Τα αποτελέσματα της μελέτης περί αϋπνίας έδειξαν πως έχει παρουσιαστεί σε 1 στους 3 ενήλικες κάποια στιγμή της ζωής τους και πρόκειται για την πιο συνηθισμένη διαταραχή ύπνου. Η διαταραχή αυτή έχει εμφανιστεί περισσότερες από μία φορές στο 30% των ενηλίκων, ενώ μόλις το 10% των Ελλήνων πάσχει από χρόνια αϋπνία, σύμφωνα πάντα με επιδημιολογική μελέτη που βρίσκεται σε εξέλιξη.

Τέλος σας προτείνουμε μερικές καλές συμβουλές για έναν καλύτερο και ευχάριστο ύπνο:
Αποφύγετε να τρώτε ή πίνετε μεγάλες ποσότητες πριν πέσετε για ύπνο, καθώς και τη νικοτίνη, την καφεΐνη και το αλκοόλ το βράδυ. Να ξαπλώνετε και να σηκώνεστε από το κρεβάτι τις ίδιες ώρες κάθε μέρα, να ασκείστε συστηματικά, να δώσετε προτεραιότητα στον βραδινό ύπνο, να φτιάξετε την κατάλληλη ατμόσφαιρα, να καθιερώσετε μια χαλαρωτική ρουτίνα πριν κοιμηθείτε, να επιλέξετε αναπαυτικό στρώμα και μαξιλάρι, να πηγαίνετε για ύπνο μόνο όταν είστε πραγματικά κουρασμένοι και αποφύγετε τα υπνωτικά χάπια, είναι η έσχατη λύση.

Κοινοποιήστε στο Facebook