Τροφές που αδυνατίζουν: Αλήθειες και ψέματα

Τροφές

Η κατανάλωση γκρέιπφρουτ συμβάλλει στην απώλεια βάρους υποστηρίζει μια έρευνα. Μια δεύτερη όμως καταρρίπτει την πεποίθηση πως το συγκεκριμένο φρούτο διαλύει το λίπος. Πού τελειώνει ο μύθος και πού αρχίζει η αλήθεια;

Oι διαιτολόγοι επισημαίνουν πως είναι μεγάλη η λίστα με τα τρόφιμα στα οποία έχουν αποδοθεί διαιτητικές ικανότητες, καλό όμως θα ήταν να μην παρασυρόμαστε από «σειρήνες». Κάποτε το ασπράδι του αυγού και το σπαράγγι ήταν οι «πρωταγωνιστές» της δίαιτας για την εξωπραγματική τους ιδιότητα των «αρνητικών θερμίδων». Σήμερα, τη θέση τους έχει πάρει το πράσινο τσάι και το μηλόξιδο, προϊόντα που έχουν ενταχθεί στη διατροφική μόδα.

Χωρίς αποδείξεις

«Η ιδιότητα του λιποδιαλυτικού τροφίμου ή εκείνου που αυξάνει τον μεταβολισμό έχει αποδοθεί κατά καιρούς σε διάφορες τροφές, χωρίς ωστόσο να υπάρχουν πάντα τρανταχτές αποδείξεις για τη δράση τους. Για παράδειγμα έχει βρεθεί πως η πηκτίνη, ουσία που βρίσκεται στο μηλόξιδο, πιθανόν προάγει το αίσθημα του κορεσμού. Δεν έχει όμως αποσαφηνιστεί εάν και σε ποιες ποσότητες μπορεί να βοηθήσει στην απώλεια βάρους» τονίζει στα «ΝΕΑ» ο διατροφολόγος κ. Τάσος Παπαλαζάρου.

«Θολό» είναι το τοπίο και για το πράσινο τσάι, παρ΄ ότι κυκλοφορεί ακόμη και σε μορφή κάψουλας στα φαρμακεία ως το απόλυτο αδυνατιστικό.

«Υπάρχουν πολλές μελέτες που δείχνουν ότι το πράσινο τσάι βοηθάει στην απώλεια βάρους, αλλά και κάποιες που δεν το υποστηρίζουν. Όπως φαίνεται οι κατεχίνες- αντιοξειδωτικές ουσίες- και η καφεΐνη είναι η μυστική συνταγή. Παρ΄ όλα αυτά, δεν έχει διαπιστωθεί κατά πόσον είναι ικανές να αλλάξουν τον μεταβολισμό και μάλιστα με τέτοια ένταση ώστε να έχουμε θεαματικά αποτελέσματα» υπογραμμίζει η διατροφολόγος κ. Κωσταλένια Καλανιώτη.

Το τελευταίο διάστημα, τα φώτα της δημοσιότητας έχουν στραφεί στο κάρι. Σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη, η οποία δημοσιεύθηκε στο επιστημονικό περιοδικό «Journal of Νutrition», το κάρι χάρη στην ουσία που περιέχει, την κουρκουμίνη, μπορεί να οδηγήσει σε μείωση του βάρους και σε χαμηλότερα επίπεδα χοληστερίνης.

Ωστόσο, όπως τονίζει η κ. Καλανιώτη, αυτή η έρευνα έγινε σε πειραματόζωα. «Δεν έχει διεξαχθεί μέχρι σήμερα ανάλογη σε ανθρώπους. Ούτε γνωρίζουμε εάν υπάρχουν παρενέργειες από την υπερβολική κατανάλωσή του».

Αν και πιο γνωστό για την καυτερή του γεύση, υπάρχουν ορισμένες ενδείξεις ότι το ταμπάσκο μπορεί να βοηθήσει στο να κάνει ο οργανισμός αποτελεσματικότερες καύσεις. Αυτό διαπίστωσαν Βρετανοί επιστήμονες από το Πανεπιστήμιο Οxford Βrookes. Συγκεκριμένα κατέληξαν ότι η κατανάλωση 5 γρ. σάλτσας μαζί με το κύριο γεύμα αυξάνει τον μεταβολισμό 15-20% έως και δύο ώρες μετά το γεύμα.

Και αυτό όμως αμφισβητείται από τους ειδικούς: «Τα καυτερά βότανα, όπως είναι το τσίλι, οι κόκκινες πιπεριές και το ταμπάσκο, ενεργοποιούν τον μεταβολισμό αλλά για μικρό χρονικό διάστημα. Και το σημαντικότερο είναι ότι η συχνή κατανάλωσή τους έχει ως αποτέλεσμα να συνηθίζει ο οργανισμός την ιδιότητά τους αυτή, με αποτέλεσμα να μην αντιδρά πλέον σε αυτό το ερέθισμα» προσθέτει ο κ. Παπαλαζάρου.

Η έκπληξη

Τα φαινόμενα απατούν: αυτό απέδειξε σειρά μελετών που όχι μόνο απενεχοποιούν τα γαλακτοκομικά προϊόντα σε ό,τι αφορά την παχυντική τους δράση, αλλά ανάγουν το ασβέστιο σε «ήρωα» του αδυνατίσματος.

Ο Μίκαελ Ζέμελ, καθηγητής στο Πανεπιστήμιο του Τενεσί, έπειτα από χρόνια ερευνών κατέληξε στο συμπέρασμα ότι το γάλα, το τυρί και το γιαούρτι είναι… σύμμαχοι της ζυγαριάς. Ειδικότερα, απέδειξε ότι η κατανάλωση γαλακτοκομικών μετριάζει τη συσσώρευση λίπους, εξηγεί η διατροφολόγος κ. Αστερία Σταματάκη. Όσοι πάλι κάνουν δίαιτα, ωφελούνται διπλά, αφού το ασβέστιο φαίνεται να αποδομεί το λίπος!

tanea.gr

Κοινοποιήστε στο Facebook