Μύθοι και αλήθειες για την αντιηλιακή προστασία

Ηλιοθεραπεία

Σας παρουσιάζουμε τους μύθους και την πραγματικότητα για το πόσο μας προστατεύουν τα αντηλιακά από την υπεριώδη ακτινοβολία. Ο ήλιος ,το φωτεινό αστέρι της ημέρας, είναι πηγή ζωής. Αυτή την πηγή όμως οι άνθρωποι φροντίσαμε να την καταστρέψουμε. Έτσι, ο ήλιος από φυσική ασπίδα και υπέρτατο αγαθό μετατράπηκε σε ανηλεής εχθρός μας, ιδιαίτερα μάλιστα το καλοκαίρι.

Τα τελευταία χρόνια, η υπεριώδης ακτινοβολία UVΑ του ηλίου θεωρείται επικίνδυνη, για την υγεία μας. Προκαλεί πρόωρη γήρανση του δέρματος, επηρεάζει το ανθρώπινο ανοσοποιητικό σύστημα και αποτελεί σημαντικό παράγοντα κινδύνου, για τον καρκίνο του δέρματος.

Ο αποκαλούμενος ”συντελεστής ηλιακής προστασίας (SPF)”προστατεύει μόνον από τα εγκαύματα που μπορούν να δημιουργηθούν από τον ήλιο (ακτινοβολία UVB).

Τα μωρά και τα παιδιά είναι ιδιαίτερα ευαίσθητα στην έκθεση στον ήλιο. Μελέτες δείχνουν ότι ένα ή περισσότερα ηλιακά εγκαύματα, στο παιδί ή στον έφηβο, αυξάνουν το ποσοστό της εμφάνισης μελανώματος, που είναι μια πολύ συνηθισμένη και θανατηφόρα μορφή καρκίνου του δέρματος.

Η φθορά της επιδερμίδας, από την έκθεση στον ήλιο, γίνεται σταδιακά, ανεξάρτητα από το αν προκαλείται ηλιακό έγκαυμα.

Γι’ αυτό πρέπει, οπωσδήποτε να χρησιμοποιούμε αντηλιακά προϊόντα. Είναι σημαντικό όμως, να γνωρίζουμε , ότι τα αντηλιακά προϊόντα αποτελούν ένα μόνο από τα μέτρα για την προστασία, από την υπεριώδη ακτινοβολία του ηλίου.

Διαλέγοντας και χρησιμοποιώντας αντηλιακό

Στην ετικέτα των αντηλιακών υπάρχει ο δείκτης προστασίας, γνωστός και ως SPF (Sun Protection Factor). Όσο πιο υψηλός είναι αυτός ο δείκτης, τόσο μεγαλύτερη είναι η προστασία που προσφέρεται. Τα αντηλιακά εμποδίζουν τη διείσδυση των επικίνδυνων ακτίνων, αλλά κανένα δεν μπορεί να προσφέρει πλήρη προφύλαξη. Ακόμα κι αυτά με τον μεγαλύτερο δείκτη, επιτρέπουν ελάχιστη έκθεση, στις ακτίνες UVA και UVB.

Ας διαλέξουμε τον κατάλληλο δείκτη προστασίας, για την επιδερμίδα μας, με την βοήθεια των παρακάτω δεδομένων:

-Επιδερμίδα που “καίγεται” πολύ εύκολα – σχεδόν πάντα και σπάνια μαυρίζει: Δείκτης 20 έως 30.

-Επιδερμίδα που “καίγεται” πολύ εύκολα – σχεδόν πάντα και μαυρίζει ελάχιστα: Δείκτης 10 έως 20.

-Επιδερμίδα που “καίγεται” μέτρια και μαυρίζει σταδιακά: Δείκτης 8 έως 12.

-Επιδερμίδα που “καίγεται” ελάχιστα και μαυρίζει γρήγορα: Δείκτης 4 έως 8.

-Επιδερμίδα που σπάνια “καίγεται” και μαυρίζει πολύ: Δείκτης 2 έως 4.

”Sun blockers” και “ολική προστασία” δεν υπάρχουν!

Παρά τους συχνούς ισχυρισμούς, κανένα αντηλιακό προϊόν δεν μπορεί να παράσχει πλήρη προστασία, από την ακτινοβολία UV!

Είναι αναγκαίο όταν χρησιμοποιούμε αντηλιακά να κάνουμε τα εξής:Να προτιμήσουμε αδιάβροχα αντηλιακά, ειδικά, αν παραμένουμε αρκετή ώρα, μέσα στη θάλασσα ή στην πισίνα.

-Να χρησιμοποιούμε αρκετή ποσότητα αντηλιακού, σε τακτά χρονικά διαστήματα. Παραδείγματος χάρη, προκειμένου να επιτευχθεί η προστασία, που επισημαίνεται, με το ”συντελεστή ηλιακής προστασίας”, απαιτείται ποσότητα 2mg/cm². Η ποσότητα, για να καλυφθεί όλο το σώμα, μπορεί να ανέρχεται στο ένα τρίτο μιας μικρής φιάλης αντηλιακού.

-Να επαναλαμβάνουμε τη χρήση αντηλιακού, μετά το σκούπισμα του σώματος με πετσέτα, μετά από παιχνίδι ή άσκηση, ακόμα και αν είμαστε κάτω από την ομπρέλα.

-Ν’ αυξήσουμε την ποσότητα, τη συχνότητα και το δείκτη προστασίας, για τα παιδιά. Τα παιδιά έχουν πιο ευαίσθητη επιδερμίδα.

-Να φορέσουμε αντηλιακό, 30 λεπτά, πριν “βγούμε” στον ήλιο.

-Ν’ αποφεύγουμε την έκθεση στον ήλιο, από τις 10 π.μ. μέχρι τις 4 μ.μ., ειδικά τους καλοκαιρινούς μήνες.

Επιπλέον,πρέπει να είμαστε, ιδιαίτερα, προσεκτικοί, εάν:

-Έχουμε ανοιχτόχρωμη επιδερμίδα, ξανθά, κόκκινα ή καστανόξανθα μαλλιά, γαλάζια ή γκρίζα μάτια, φακίδες ή καψίματα, πριν το μαύρισμα.

-Είμαστε πολλή ώρα σε ανοιχτούς χώρους.

-Υποβληθήκαμε, πρόσφατα, σε θεραπεία, για καρκίνο του δέρματος.

-Υπάρχει κληρονομική προδιάθεση, για καρκίνο του δέρματος, ιδιαίτερα μελάνωμα.

-Εργαζόμαστε και κινούμαστε, σε κλειστούς χώρους, καθ όλη την διάρκεια της εβδομάδας (οι πολλές συνεχόμενες ώρες ηλιοθεραπείας το Σαββατοκύριακο θα μας βλάψουν).

-Ζούμε ή κάνουμε διακοπές, σε μεγάλα ύψη, όπως βουνά (η υπεριώδης ακτινοβολία του ήλιου αυξάνεται κατά 4 έως 5%, για κάθε 300 μέτρα, πάνω από το επίπεδο της θάλασσας).

-Κάνουμε διακοπές, κοντά στον Ισημερινό.

-Πάσχουμε, από κάποιες συγκεκριμένες ασθένειες, όπως “ερυθηματώδης λύκος”.

-Κάνουμε κάποια θεραπευτική αγωγή, που περιλαμβάνει έστω ένα από τα παρακάτω φάρμακα:

Παρασκευάσματα, για την ακμή

Αντιβιοτικά, που περιέχουν τετρακυλίνη

Αντισταμινικά

Αντισυλληπτικά, που περιέχουν οιστρογόνο

Μη στεροειδή, αντιφλεγμονώδη φάρμακα

Ηρεμιστικά ή παρασκευάσματα για την ναυτία

Φάρμακα, που περιέχουν σουλφαμιδίνη

Αγχολυτικά

Διουρητικά

Φάρμακα για τον διαβήτηΌταν κάνουμε κάποια θεραπεία, πρέπει να συμβουλευτούμε το γιατρό μας, πριν ξεκινήσουμε για διακοπές, γιατί κάποια φάρμακα γίνονται επικίνδυνα, σε συνδυασμό, με την έκθεση στο ήλιο.

Πηγή: news247.gr

Κοινοποιήστε στο Facebook