Μελαγχολία στις γιορτές: Πως να αντισταθείτε

Η περίοδος των γιορτών για τους περισσότερους είναι μία ευκαιρία να χαλαρώσουν, να ξεκουραστούν, να διασκεδάσουν και να αναπληρώσουν το χαμένο χρόνο με το σύντροφό τους, τα παιδιά, τους γονείς και τους φίλους τους. Για κάποιους, όμως, είναι μια εποχή γεμάτη θλίψη, εσωστρέφεια, μοναξιά και άγχος.

Τι προκαλεί τη μελαγχολία των γιορτών;

Η θλίψη είναι μια πραγματικά προσωπική υπόθεση. Το ίδιο πράγμα που κάνει κάποιον να αισθάνεται λυπημένος, μπορεί να μην επηρεάζει καθόλου ένα άλλο πρόσωπο. Σύμφωνα με τους ειδικούς οι πιο συνηθισμένες πηγές θλίψης στις γιορτές είναι:

* Άγχος

* Κόπωση

* Εξωπραγματικές προσδοκίες

* Εμπορευματοποίηση της θρησκείας

* Οικονομικά προβλήματα

* Αδυναμία να είναι με οικογένεια και φίλους

Οι περισσότεροι ξεκινούν έναν αγώνα δρόμου και προσπαθούν να τα προλάβουν όλα: από το να αγοράσουν ρούχα για το ρεβεγιόν και δώρα για αγαπημένα πρόσωπα μέχρι να είναι όλα τέλεια στο σπίτι για τις γιορτές, ακόμη και να χάσουν τα περιττά κιλά. Με λίγα λόγια μπαίνουν σε μία διαδικασία να κάνουν όσα δεν έκαναν όλο τον προηγούμενο χρόνο. Το αποτέλεσμα είναι να καταβάλλονται από στρες και υπερένταση.

Σε ορισμένες περιπτώσεις η κατάθλιψη μπορεί να «κρύβεται» πίσω από άλλα συμπτώματα:

* Πονοκέφαλοι

* Υπερβολική κατανάλωση φαγητού και αλκοόλ

* Αϋπνία

Κάποιοι μπορεί να εμφανίσουν θλίψη και μελαγχολία μετά την Πρωτοχρονιά. Αυτό μπορεί να προκύψει από προσδοκίες, που δεν εκπληρώθηκαν και από απογοητεύσεις από το προηγούμενο έτος, σε συνδυασμό με το άγχος και την κούραση των ημερών.

Η συνταγή για χαρούμενα Χριστούγεννα

Αντισταθείτε στο άγχος και την κατάθλιψη των γιορτών ακολουθώντας τις συμβουλές των ειδικών:

* Προσπαθήστε να έχετε ρεαλιστικές προσδοκίες για την περίοδο των διακοπών.

*Θέστε ρεαλιστικούς στόχους για τον εαυτό σας και τους άλλους.

* Μην πιέζετε τον εαυτό σας. Μην αναλαμβάνετε περισσότερες ευθύνες από όσες μπορείτε να χειριστείτε.

* Κάντε μια λίστα και ιεραρχήστε τις προτεραιότητές σας. Αυτό μπορεί να βοηθήσει να γίνουν τα καθήκοντα των διακοπών πιο εύκολα και πιο μεθοδικά.

*Μάθετε να είστε ρεαλιστές για το τι μπορείτε και τι δεν μπορείτε να κάνετε.

* Μην ξοδεύετε όλη σας την ενέργεια σε μία μόνο ημέρα (π.χ. στην παραμονή της Πρωτοχρονιάς).

*Ζήστε και απολαύστε το παρόν.

*Ατενίστε το μέλλον με αισιοδοξία.

*Μην ταλαιπωρείτε τον εαυτό σας και μην απογοητεύεστε και μελαγχολείτε συγκρίνοντας το σήμερα με τις παλιές καλές μέρες του παρελθόντος.

*Αν είστε μόνοι, δοκιμάστε να αφιερώσετε λίγο από το χρόνο σας σε κάποια ομάδα εθελοντισμού για να αντλήσετε χαρά από την προσφορά βοήθειας στους άλλους.

*Βάλτε όριο στην κατανάλωση αλκοόλ, δεδομένου ότι η υπερβολική κατανάλωση παρά την αντίθετη προσδοκία σας θα αυξήσει τελικά τα συναισθήματα κατάθλιψης.

*Δοκιμάστε κάτι νέο. Γιορτάστε τις διακοπές σας με έναν διαφορετικό τρόπο.

*Περάστε χρόνο με ανθρώπους που σας αγαπούν και σας υποστηρίζουν.

*Γίνετε πιο κοινωνικοί και αν μπορείτε – γιατί όχι; – κάντε νέους φίλους.

*Βρείτε χρόνο – και διάθεση- να επικοινωνήσετε με κάποιον φίλο ή συγγενή που έχετε χαθεί εδώ και καιρό αλλά η σκέψη του περνά συχνά από το μυαλό σας. Θα σας κάνει καλό.

*Αφιερώστε χρόνο στον εαυτό σας, το έχει ανάγκη.

*Αφήστε τους άλλους να μοιραστούν μαζί σας τις ευθύνες των καθηκόντων των διακοπών.

*Ελέγξτε τις δαπάνες για τις διακοπές σας. Τα υπερβολικά έξοδα μπορεί να προκαλέσουν κατάθλιψη και στρες μόλις οι λογαριασμοί αρχίσουν να φτάνουν ο ένας μετά τον άλλον όταν οι διακοπές θα έχουν τελειώσει.

Πηγή: Cosmo.gr

Κοινοποιήστε στο Facebook