Αδυνάτισμα: Όχι στις πατάτες, ναι στα γιαούρτια

Αδυνάτισμα

Όλοι ξέρουμε τον βασικό κανόνα για να αποφύγουμε τα περιττά κιλά: να τρώμε λιγότερο και να γυμναζόμαστε περισσότερο. Μια νέα μελέτη, όμως, που παρακολούθησε επί χρόνια περισσότερους από 120.000 ενήλικες, υποδηλώνει πως ορισμένα τρόφιμα και συμπεριφορές επηρεάζουν αφύσικα πολύ τη σιλουέτα μας.

Οι άντρες και οι γυναίκες της μελέτης – που είχαν ηλικία από 33 έως 60 ετών και φυσιολογικό σωματικό βάρος κατά την έναρξή της – παρουσίαζαν κάθε 4 χρόνια αύξηση του σωματικού βάρους τους κατά 1,6 κιλά κατά μέσον όρο.

Ωστόσο, όσοι εθελοντές έδειχναν ιδιαίτερη προτίμηση σε ορισμένα ανθυγιεινά τρόφιμα, πάχαιναν περισσότερο. Μια μερίδα πατατάκια λ.χ. την ημέρα, σχετιζόταν με αύξηση του βάρους κατά σχεδόν 1 ακόμα κιλό (πέραν των 1,6) κάθε 4 χρόνια, ενώ μία μερίδα πατάτες τηγανητές την ημέρα αύξανε το σωματικό βάρος κατά 2 ακόμα κιλά κάθε 4 χρόνια.

Κάθε ποτήρι αναψυκτικού με ζάχαρη, κάθε μερίδα επεξεργασμένου κρέατας και κάθε μερίδα κόκκινου κρέατος την ημέρα, προσέθετε ακόμα 0,5 κιλό κάθε 4 χρόνια – σύνολο 5,1 κιλά σε 4 χρόνια για τους λάτρεις όλων των προαναφερθέντων, όταν και εφ’ όσον δεν υπερέβαιναν τη μία μερίδα εστιατορίου ή το ένα ποτήρι ημερησίως!

  • Τροφές που αδυνατίζουν

Αντιθέτως, μερικά τρόφιμα φάνηκε να καταπολεμούν την αύξηση του σωματικού βάρους. Για κάθε γιαούρτι που καθημερινά έτρωγαν οι εθελοντές, πάχαιναν κατά 0,4 κιλά λιγότερο από το αναμενόμενο, ενώ για κάθε μερίδα φρούτα και ξηρούς καρπούς που έτρωγαν την ημέρα, το βάρος τους αυξανόταν κατά 0,2 κιλά λιγότερο.

«Τα ευρήματα αυτά αντιβαίνουν στην κοινή πεποίθηση ότι πρέπει να τρώμε λιγότερο απ’ οτιδήποτε προκειμένου να διατηρήσουμε υγιές το σωματικό βάρος μας», δήλωσε ο επικεφαλής ερευνητής δρ Ντάριους Μοτσαφαριάν, αναπληρωτής καθηγητής Ιατρικής στο Νοσοκομείο Brigham and Women, στη Βοστώνη.

«Είναι μύθος ότι δεν υπάρχουν καλά και κακά τρόφιμα – και η σύσταση “τα πάντα, αλλά με μέτρο” είναι εξίσου λάθος».

Η μελέτη, που δημοσιεύθηκε στην «Ιατρική Επιθεώρηση της Νέας Αγγλίας» (NEJM), βασίστηκε σε στοιχεία που καλύπτουν μια 20ετία.

  • Οι συνήθειες

Εκτός από τη διατροφή, διάφορες συνήθειες του τρόπου ζωής επίσης φάνηκε να παίζουν σημαντικό ρόλο. Για κάθε πρόσθετη ώρα τηλεόρασης την ημέρα και για κάθε δύο ώρες ύπνο λιγότερο κάθε βράδυ (από το συνιστώμενο 8ωρο), οι εθελοντές έπαιρναν περισσότερα κιλά από το αναμενόμενο.

Όσοι όμως γυμνάζονταν συστηματικά, πάχαιναν κατά 0,5 κιλό λιγότερο από το αναμενόμενο.

«Το μήνυμα της παρούσας μελέτης είναι σαφές: προσοχή στα επεξεργασμένα τρόφιμα, διότι τείνουν να έχουν υψηλή περιεκτικότητα σε αλάτι, σάκχαρα, υδατάνθρακες και λίπη, με συνέπεια να επηρεάζουν δυσμενώς το σωματικό βάρος ακόμα κι αν από θερμιδικής πλευράς παραμένει κανείς εντός των φυσιολογικών ορίων», σχολίασε η δρ Άιρις Σάι, αναπληρώτρια καθηγήτρια Επιδημιολογίας στο Πανεπιστήμιο Μπεν Γκουριόν του Ισραήλ, η οποία έχει μελετήσει τις μακροπρόθεσμες αλλαγές του σωματικού βάρους αλλά δεν συμμετείχε στη νέα μελέτη.

Πηγή: tanea.gr

Κοινοποιήστε στο Facebook